Berichtenpagina

Op naar een nieuwe economie

Daar is hij dan. Alweer een mooie nieuwe titel, vertaald door het duo Mudde en Van der Werf. Het boek Hoe economie de wereld kan redden van Nobelprijswinnaars Duflo en Banerjee laat ons de economie met andere ogen bekijken. Uit de catalogus van de uitgever: "Immigratie en ongelijkheid, globalisering en ingrijpende technologische

Lees verder

Historisch besef? Kijk dan om je heen!

Nederland krijgt op basis van de vandaag uitgebrachte canon een nieuw Nationaal Historisch Museum. Vier redenen waarom dat een slecht idee is. De discussie over een nationaal museum is weer uit de sloot getrokken. Dit artikel schreef ik in 2006 samen met Michèle Jacobs in NRC Next. Als het waar is wat

Lees verder

Vuur en duisternis dalen op Dresden neer

Samen met Brenda Mudde heb ik het boek The Fire and the Darkness vertaald van de Britse journalis Ian McKay. Het is een reconstructie van het bombardement van Dresden, grotendeels gezien vanuit de mensen die het meemaakten: de burgers van Dresden, de piloten en bemanningsleden van de RAF en de

Lees verder

Verhaal opgenomen in bundel

Tot mijn grote plezier kwam ik gisteren te weten dat het verhaal 'Uitgezonden'  van Phil Klay is opgenomen in de bundel Te koop: babyschoentjes, nooit gedragen. Nederlandse &Vlaamse schrijvers kiezen hun favoriete korte verhaal. Het komt uit de bundel Oorlosgverhalen, die ik in 2014 samen met Elles Tukker heb vertaald.

Lees verder

Machtige Afrikaanse rijken

De Brits-Nigeriaanse historicus David Olusoga maakt een belangrijk onderscheid in de koloniale periode, namelijk tussen de periode tot ongeveer 1800 waarin de confrontatie tussen Europeanen en niet-Europese bevolkingen in veel gevallen relatief gelijkwaardig was en de periode daarna, waarin vanaf die datum waarin het Westen de bovenliggende partij was en

Lees verder

Ontlezing onder studenten: een maatschappelijk probleem

Studenten moeten meer lezen. Op 8 november stond in NRC een column ‘Studenten die Tolstoj lezen’ van Harald Merkelbach, waarin hij constateerde dat veel studenten over een te beperkt vocabulaire beschikken: uitdrukkingen als ‘in het geding’ kennen ze niet, waardoor ze tentamenvragen niet goed begrijpen en lagere cijfers halen of

Lees verder